RAS PresidiumОбщество и экономика Obshchestvo i ekonomika

  • ISSN (Print) 0207-3676
  • ISSN (Online) 3034-5987

THE STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF THE PHARMACEUTICAL INDUSTRY OF THE RUSSIAN FEDERATION FOR THE PERIOD UP TO 2030: GROWTH OR STAGNATION?

PII
S3034598725110023-1
DOI
10.7868/S3034598725110023
Publication type
Article
Status
Published
Authors
Volume/ Edition
Volume / Issue number 11
Pages
17-31
Abstract
The article analyzes the Strategy for the Development of the Pharmaceutical Industry of the Russian Federation until 2030 in the context of continuity with the previous strategy (until 2020) and new sanctions realities after 2022. The seriousness of such a challenge to the provision of medicines to Russian citizens as a possible failure to supply the latest innovative drugs to our country is substantiated. The reason for the possible failure is the termination of clinical trials of new drugs in Russia by the world's largest pharmaceutical manufacturers. The author argues that even the basic version of the Strategy, judging by its target indicators, is not sufficiently focused on the dynamic development of the domestic pharmaceutical industry. Rather, we can talk about stagnation of the industry, and not about its development. Nevertheless, as shown in the article, the pharmaceutical industry of Russia has a chance to avoid stagnation thanks to investments.
Keywords
стратегия развития фармацевтической промышленности целевые показатели SWOT-анализ клинические исследования новых лекарственных препаратов санкции
Date of publication
16.12.2025
Year of publication
2025
Number of purchasers
0
Views
25

References

  1. 1. Доржиева В. О стратегии развития фармацевтической промышленности и формировании технологического суверенитета России в контексте перспектив Евразийского партнерства // Общество и экономика. 2024. № 6. С. 49–60. URL: https://www.inecon.org/docs/2024/Dorzhieva_SE_6_2024.pdf (дата обращения: 02.08.2025).
  2. 2. Доржиева В.В. Стратегия новой индустриализации фармацевтической промышленности: национальные приоритеты и новые вызовы // Научные труды Вольного экономического общества России. 2023. № 2 (240). С. 198–215. DOI: https://doi.org/10.38197/2072-2060-2023-240-2-198-215 (дата обращения: 02.08.2025).
  3. 3. Иващенко А. Стратегия «Фарма-2030» требует более амбициозных целей для обеспечения технологического суверенитета. 16.06.2024. URL: https://xn--80aadke2af9b7af.xn--p1ai/tpost/ce1sxcj9e1-andrei-ivaschenko-strategiya-farma-2030 (дата обращения: 03.07.2025).
  4. 4. Скопинцева Е. «Фарма-2030»: шанс для развития или несбыточные планы. Экономическая газета. 07.07.2023. URL: https://www.eg-online.ru/article/471286/ (дата обращения: 03.08.2025).
  5. 5. Чернышева А.М., Зобов А.М., Федоренко Е.А. Анализ стратегии развития фармацевтической промышленности РФ на период до 2030 г. и метрик устойчивого развития стратегических альянсов фармацевтической отрасли // Вестник Академии знаний. 2021. № 46 (5). С. 338–347. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/analiz-strategii-razvitiya-farmatsevticheskoy-promyshlennosti-rf-na-period-do-2030-i-metrik-ustoychivogo-razvitiya-strategicheskih/viewer (дата обращения: 03.08.2025).
  6. 6. Шамардина Л. Правительству предложили отменить требование об обязательных локальных клинисследованиях. Медвестник. 14.03.2023. URL: https://medvestnik.ru/content/news/Pravitelstvu-predlojili-otmenit-trebovanie-ob-obyazatelnyh-lokalnyh-klinissledovaniyah.html (дата обращения: 03.08.2025).
  7. 7. Конгресс США предложил запретить экспорт лекарств в Россию. URL: https://ria.ru/20250728/kongress-2031855942.html (дата обращения: 02.08.2025).
  8. 8. Фармацевтический рынок России 2024 / DSM Group. URL: https://dsm.ru/upload/iblock/70c/jge20mm780rph1l9p1d6ucvg95kkxdtf.pdf (дата обращения: 03.08.2025).
QR
Translate

Индексирование

Scopus

Scopus

Scopus

Crossref

Scopus

Higher Attestation Commission

At the Ministry of Education and Science of the Russian Federation

Scopus

Scientific Electronic Library